Svarta rubriker och afrikaner

Vid firandet av World Art Day, ett av alla dessa jippon som uppenbarligen behöver en egen dag, serverades en lite speciell tårta på Moderna Museet i Stockholm. Tårtan skulle föreställa någon sorts afrikansk kvinna och avsikten var att problematisera kvinnlig omskärelse. Nu var det ingen helt vanlig tårta för upphovsmannen till tårtan var en känd provokatör, konstnären Makode Linde, som själv hade huvudrollen, bokstavligen. Tårtans huvud var nämligen ingen tårta alls utan konstnärens eget välsminkade och det kunde därför skrika av illusorisk smärta när någon av de inbjudna skar en tårtbit. En av dessa inbjudna var alltså kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Afrosvenskarnas riksförbund kräver nu att hon avgår eftersom hon

deltog i en konstinstallation med en tårta föreställande en stereotypiskt rasistiskt framställd svart kvinna

och på grund av

hennes deltagande i detta synnerligen smaklösa rasistiska spektakel

Av någon anledning nämner man inte det faktum att konstnären är svart. Uppenbarligen passar inte det in i den bild förbundet vill ge av afrikaner. Det kunde ju, hemska tanke, kunnat uppfattas som att en afrikan hade provocerat kulturministern till den kritiserade gärningen och då hade det ju helt plötsligt kunnat ligga dem själva i fatet.

AfrikanerHuruvida kulturministern kunde agerat annorlunda och hur stor vikt man ska ge ett enstaka kulturjippo ska jag låta vara osagt eftersom jag inte själv bevistade arrangemanget och alltså inte kan yttra mig om omständigheterna. Samtidigt som en minister naturligtvis har ett ansvar att uppträda som en företrädare för regering och folk måste det ju även finnas möjligheter att agera utan att varje enskild handling ska kritiseras. I vissa fall måste detaljer få stå tillbaka för helheten.

Afrosvenskarnas riksförbund var senast i rampljuset när man kritiserade ett studentupptåg på en maskerad i Lund förra året. Uppenbarligen är det så stigmatiserande att några svenska ungdomar sminkar sig svarta och leker slavauktion att händelsen i sig blir kränkande för afrikaner som inte ens var närvarande. Annat som fått utstå Afrosvenskarnas riksförbund kritik är bland annat seriealbumet Tintin i Kongo och glassen Nogger Black.

Det rör sig alltså om en förening som med allmänna medel bedriver kampanjer mot glass, böcker, kvartersnamn, studentupptåg och performanceart, bland annat. En förening som har varit inblandad i tveksamheter angående ekonomiska bidrag tillsammans med Centrum mot rasism. Ska man verkligen ta en sådan förening på allvar? Några frågor man måste ställa med anledning av detta är:

  • Om det nu är så mycket rasism mot mörkhyade personer här i Sverige, varför bor personerna ifråga här då?
  • Om man tar åt sig av allt som har en koppling till svart och ordet neger, och ser sådant som en kränkning och som rasism, har man inte någon form av problem då?
  • Om man ser mellan fingrarna när någon ur den egna gruppen gör något men skriker högljutt när någon utomstående gör något i samma paritet är man särskilt trovärdig då?
  • Ska en liten grupp få lov att sätta agendan i vissa frågor på en mycket större grupps bekostnad?

Rasism är naturligtvis negativt och något som ska motarbetas i samhället. Däremot måste den som anser sig kränkt och som vill ha upprättelse ge samma möjligheter och frihet till andra. Därför ska det vara fritt för en svensk att äta negerbollar, läsa Tintin, Ture Sventon eller Pippi Långstrump ocensurerat, äta glassen Nogger, sminka sig svart och ha kedja om halsen eller för den del klä ut sig till negertårta så länge inte avsikten med det hela är att förlöjliga eller håna någon på grund av deras härkomst. Det är först när avsikten är att nedvärdera man kan tala om kränkning.

Mer att läsa: Afb, Afb, SvD, SvD, DN, Exp, Exp, SR, Svt, Svt.

 

Detta inlägg har 18 kommentarer

  1. Citat: ”Det är först när avsikten är att nedvärdera man kan tala om kränkning.”
    Och vem avgör det ? Den som ansvarar för ”konstverket” eller betraktare ?
    Tycker upplägget överhuvudtaget inte bara är ”kränkande” utan ”kräkligt” och de som deltog utförde en ”kräk”-inspirerad handling.
    Konst-kultur skall absolut provocera. Men det är inget svar i ett specifikt exempel. Det är ett icke-svar.
    Att konstnären är afroamerikan berättar något om den personen, inget om ”konstverket”.

  2. tycker faktist att man är ute på svag is när man gör detta ,även om det handlar om så kallad konst även om tanken kanske var god, men vill man upplysa människor om hur svarta kvinnor har det i och utanför afrika så finns de väl andra sätt än att skära upp en tårta som symboliserar en svart kvinna,tycker det är smaklöst och respektlöst, då är jag inte svart,ja menar vilka signaler skickar man till t,ex unga människor, våran framtid,alla kanske inte vet vad konst är ,och om man ska kunna gömma sig bakom ordet konst varje gång känns inte heller bra,konst kan ju också missbrukas om de hamnar i fel händer

    1. Med tanke på hur mycket annat smaklöst, våldsamt och kvalitetsmässigt uselt som finns tillgängligt via media och internet idag vet jag inte om jag tycker att det aktuella tårtkalaset ens är särskilt mycket att höja på ögonbrynen över, ens. Om det är konst kan man ju fråga sig, men det är ju mycket konst som mer är bara konstigt.

  3. Jag undrar endast om det var lakritssmak eller choklad 😉

    1. En synnerligen intressant frågeställning. Jag har inte sett något nämnas om det i media. Tyvärr är det heller ingen som meddelat om tårtan var god…

  4. kulturministern kanske gick på en mina,kanske det här var tanken med att bjuda in henne att röra om i grytan

  5. Du har fel i en sak, du som vit svensk tänker nog såhär: om en afrikan gör något kan inte afrosvenskarna kritisera det eftersom de själva är afrikaner, därför ”mörkar” dem detta.

    Men betyder det då att vanliga svenskar/norrmän inte kan kritisera Breivik? Förstår och är van vid ditt synsätt, men försök att förstå att uppfattade rasistiska handlingar är lika hemska vem de än utförs av. Att jag tycker att hela händelsen var något obekväm förminskas inte av att konstnären är afrikan, eller hur? Försök att inte generalisera och associera folk utifrån hudfärg/ursprung så kommer du kunna se klarare på situationen..

    På dina slutsatser märks att du har en ganska enkel världsbild, alla afrikaner tycker lika och står för varandras handlingar ungefär, brukar vara så för de som inte behöver förhålla sig eller reflektera kring etnicitet.

    Mvh
    Christina

    1. Nej, jag har faktiskt inte fel. Varför kritiseras arrangör och besökare men inte den så kallade konstnären? Om det hade varit en infödd, vit, svensk som hade sminkat sig och gjort en ”negertårta” kan du ge dig på att även denne hade fått se sig anklagad för hets mot folkgrupp, kränkningar och förmodligen även för slavhandeln som skedde en gång i tiden. Det är ju så som Afrosvenskarnas riksförbund har agerat tidigare. Det är förbundet jag kritiserar, inte afrikaner i sig.

  6. ”•Om man ser mellan fingrarna när någon ur den egna gruppen gör något men skriker högljutt när någon utomstående gör något i samma paritet är man särskilt trovärdig då?”

    Varför hänvisar du till ”en i gruppen”?? Vad har denna Makobe att göra med Afrosvenskarna? Bara för att han är svart eller?Är du automatiskt en i gruppen av Moderater, Sverigedemokrater, Sametinget osv bara för att du är vit? Oj vilken komplexivitet du missar. Om du är intresserad förklarar jag gärna detta mer utförligt, men då om du vill lära dig nårr mer och förstå dina medmänniskor bättre. jag är svart men skulle aldrig associera en vit person till en specifik ”vit grupps” angelägenheter eller intressen… Ytterst märkligt.

    1. Få se nu… Afrosvenskarna är en förening för personer med afrikansk härkomst och den här Makode Linde har någon sorts afrikanskt ursprung… nej den var svår… kan det ha något med Afrika och ursprung att göra?

      Skämt åsido, det är rätt naturligt att minoriteter i ett samhälle klumpas ihop och även så att man försvarar de man ser som tillhöriga den egna gruppen. Och här handlar det om samma funktioner som man kan se i andra sammanhang, man stöttar den eller de som ligger en själv närmast. Man hejar på artisten som är från den egna staden eller landslaget i fotboll. Eller på ett närliggande land om det är det närmaste alternativet. Det är ett rätt naturligt vi-och-dom scenario där ”vi” kan vara allt från familjen till den egna världsdelen. Och då är det en tendens att bortse från det som ”vi” gör och kritisera allt som ”de” gör, istället för att objektivt kritisera den som gör något fel oavsett hudfärg och härkomst.

      1. Haha för att han har afrikanskt ursprung? Det betyder absolut inte att han ser rasism som ett problem i Sverige, eller att han överhuvudtaget stöttar eller har en positiv syn på Afrosvenskarnas verksamhet. Jag förstår att du är från en annan generation och växte upp i ett på många sätt mindre komplicerat samhälle än vad vi ser idag, men ansträng dig lite i alla fall 🙂 Det finns vita afrikaner, svarta svenskar, bruna svarta och allt däremellan, 1000 intressen inom varje kategori.. Vart deras lojalitet ligger vet du ingenting om

        1. När man läser de kommentarer du skrivit slås man av att du kritiserar andra och tror dig veta en väldig massa om vad andra anser samtidigt som du visar upp en avgrundsdjup brist på insikt om dina egna fel, brister och tillkortakommanden. Det är även tydligt att du kommenterar det du tror du förstått att du läst trots att det inte är det som skrivits.

  7. Jag ska inte lägga mig i Moderna muséets utställningar trots att jag är skattebetalare och bidrar pekuniärt till detta muséums olika spektakel. Bodde under tio år i Sthlm och var en trogen muséibesökare, även av Moderna. Då fick jag en stark aversion mot Modernas sätt att förevisa ”konst”. Den aversionen har jag fortfarande och nu mer än någonsin efter denna osmakliga, ja rent av äckliga installation! Någon seriös konstkritiker borde starta ett ”upprop” för att lägga ner hela Moderna. Det har jag önskat i 50 år! Infantila sk konstnärer (upphöjda av lika infantila kritiker) som inte lyckats med att bevisa sitt konstnärskap utan övergått helt till att ”provocera” i alla dess äckliga former har inget berättigande. I alla fall ska de fanimig inte leva på mina skattepengar. Sedan kan de sysselsätta sig med vilken konstart som helst, ta med sig sina kritiker, men lev inte på skattepengar.
    Att man lurat dit självaste kulturministern att skära i en kropp säger väl mer om hennes omdömeslöshet än dem själva.

  8. Hon anses väl i form av kulturminister ha större ansvar och det känns väl viktigare för AS att ansvarsutkräva henne eftersom hon är regeringens förlängda arm, än en ung rätt okänd konstnär.. Det är väl inte så konstigt eller? Samtidigt förstår jag vad du menar, klart han har ett ansvar och det borde nämnas också, men det handlar nog mer om att ”pick your battles”, man får helt enkelt välja anfallsvinkel och sedan köra på det.. Vi kan väl komma överens om att båda agerat felaktigt? Både makoba och Lena mfl? Skulle uppskatta om du väljer ett annat ordval för mörkhyade om du vill fortsätta disskutera med mig, annars får jag tacka för mig… tråkigt att du inte kan förstå att vissa blir upprörda av detta, känns väl fel att ”problematisera” omskärelse med tårtfest och framför allt att regeringen stödjer detta spektakel, för att närvara i sådana här sammanhang är att förespråka det förstår du nog också.

    1. Men jag tycker visst att man har rätt att bli upprörd, men jag tycker att man ska bli upprörd över rätt saker. Man borde bli upprörd över att det fortfarande förekommer kvinnlig könsstympning i vissa delar av Afrika till exempel (just det som tårtan skulle problematisera kring). En tårta på Moderna museet känns väldigt mycket I-landsproblem i förhållande till det. Man borde även bli upprörd över att många afrikanska kvinnor fortfarande inte har tillgång till preventivmedel eller tillräcklig kunskap om familjeplanering, något som kan göra befolkningsläget i delar av Afrika synnerligen besvärligt inom något decennium. Afrosvenskarnas riksförbund uppmärksammar glass, Tintin och maskeradspektakel. Det kallar jag att prioritera!

  9. ”Det är först när avsikten är att nedvärdera man kan tala om kränkning.”

    Vem är du att avgöra när en annan människa får känna sig kränkt?

    Vare sig man är svart, överviktig, impotent, rödhårig vad det nu än är? Om en annan människa känner sig kränkt av något jag sagt skulle jag aldrig avfärda det genom att försvara min avsikt? Jag skulle aldrig vilja använda ordet lapp om det förlomäpade en same? Eller kalla romer för zigenare om det får dem att må dåligt? Det handlar inte om censur, det är klart att det inte är så lätt att hålla koll på vad exakt var och en tar som en förolämpning men det är väl något man lär sig på vägen och något de flesta vill ta till sig? Ingen förtjänar en fet utskällning för något de inte visste men vi alla har ett ansvar…

  10. Varför inte löpa linan ut som Moderat och skära en bit av FP
    Saboni. Men kanske det var med detta i tankarna.

  11. christina, you go girl ))

Lämna ett svar

Stäng meny